REGULAMIN KONFERENCJI REKTORÓW POLSKCH UCZELNI TECHNICZNYCH
Przepisy ogólne
§ 1
- Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych (w dalszej części Regulaminu zwana – KRPUT), została powołana w dniu 1989 r. i pierwotnie działała pod nazwą „Autonomicznej Konferencji Rektorów Wyższych Szkół Technicznych”, a pod nazwą obecną działa od roku 1996.
- KRPUT działa, jako dobrowolne zrzeszenie rektorów reprezentujących polskie uczelnie techniczne, w tym uczelnie morskie, oraz uczelnie stowarzyszone, wchodzące w skład Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (dalej KRASP) i jest organem przedstawicielskim tych uczelni właściwym w zakresie szkolnictwa wyższego i nauki.
- KRPUT realizuje swoje cele i zadania zgodnie z wolą swoich członków wspierając działania organów władzy publicznej na rzecz nauki badań oraz edukacji, a w szczególności współdziałając z ministrami właściwymi do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, rozwoju regionalnego oraz innymi ministrami wykonującymi zadania z zakresu nadzoru nad polskimi, wyższymi szkołami technicznymi oraz z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Polską Komisją Akredytacyjną, Komisją Akredytacyjną Uczelni Technicznych, jak też i innymi podmiotami, w tym m.in.: akredytującymi uczelnie akademickie, Fundacją na Rzecz Nauki Polskiej, Fundacją Rektorów Polskich, Narodowym Centrum Nauki oraz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
- Działalność KRPUT nie narusza autonomii uczelni wchodzących w skład Konferencji.
- Przyjmuje się, że siedzibą KRPUT jest siedziba tej uczelni, której rektor w danej kadencji pełni funkcję Przewodniczącego KRPUT.
Uczelnie KRPUT
§ 2
- KRPUT tworzą polskie uczelnie techniczne, które wypełniają te warunki, jakie są niezbędne do uzyskania statusu uczelni członkowskiej KRASP, z tym jednakże zastrzeżeniem, że:
- „uczelniami członkowskimi KRPUT” mogą być te uczelnie techniczne, w tym uczelnie morskie, które nie są już reprezentowane w innych (poza KRPUT i KRASP) konferencjach rektorów – w szczególności skupiających określone rodzaje lub typy uczelni;
- „uczelniami stowarzyszonymi z KRPUT” mogą być inne uczelnie prowadzące studia inżynierskie, w tym uczelnie morskie, które są uczelniami członkowskimi innych konferencji rektorów skupiających określone rodzaje lub typy uczelni.
- KRPUT dopuszcza by rektorzy uczelni, o których mowa w § 2 ust. 1, pkt 1.1 reprezentując uczelnie KRPUT mogli także działać odpowiednio (na równoważnych zasadach jak przyjęte przez KRPUT) przy innych konferencjach rektorów tj. na zasadzie stowarzyszenia i z wyłączeniem pełnego członkostwa w tych konferencjach.
- Uczelnie w KRPUT reprezentowane są przez rektorów tych uczelni z zastrzeżeniami przewidzianymi w niniejszym Regulaminie.
§ 3
- Do wniosku o nadanie statusu uczelni członkowskiej KRPUT i statusu uczelni stowarzyszonej z KRPUT dołącza się te same dokumenty jakie są wymagane do wszczęcia postępowania o nabycie odpowiednio statusu uczelni członkowskiej i uczelni stowarzyszonej KRASP.
- Postępowanie w sprawie nabycia statusu uczelni stowarzyszonej z KRPUT lub statusu uczelni członkowskiej KRPUT wszczyna się na wniosek rektora zainteresowanej uczelni, złożony na piśmie.
§ 4
- Stwierdzenie nadania statusu uczelni członkowskiej KRPUT lub statusu uczelni stowarzyszonej z KRPUT następuje w drodze podjęcia uchwały Zgromadzenia uczelni wchodzących w skład KRPUT (w dalszej części Regulaminu zwanej – „Zgromadzeniem KRPUT”). Uchwała ta jest podejmowana po zasięgnięciu opinii komisji, o której mowa w § 4 ust. 2. Uchwałę o której mowa w zdaniu poprzedzającym Zgromadzenie KRPUT podejmuje na najbliższym posiedzeniu odbywającym się po uzyskaniu wspomnianej opinii.
- Komisję w składzie trzech rektorów uczelni członkowskich KRPUT, w tym jej przewodniczącego, powołuje Prezydium KRPUT na posiedzeniu odbywanym po złożeniu wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 2. Komisja w postępowaniu o nadanie właściwego statusu wydaje opinię o spełnieniu przez uczelnię wymogów określonych w § 3 ust. 1.
- Komisja może wezwać uczelnię ubiegającą się o nadanie statusu uczelni członkowskiej do złożenia dodatkowych dokumentów i wyjaśnień niezbędnych do wydania opinii, o której mowa w § 4 ust. 1.
- O treści uchwały, w której mowa w § 4 ust. 1 Zgromadzenie KRPUT informuje niezwłocznie zainteresowaną uczelnię oraz uczelnie KRPUT.
§ 5
- Utrata statusu uczelni członkowskiej KRPUT lub statusu uczelni stowarzyszonej z KRPUT następuje w przypadku:
- wystąpienia niezdolności uczelni do spełnienia warunków, o których mowa w § 2 ust. 1;
- utraty statusu uczelni akademickiej w rozumieniu przepisów ustawy;
- likwidacji uczelni;
- rezygnacji z uczestniczenia w KRPUT.
- Stwierdzenie utraty statusu uczelni członkowskiej następuje w drodze podjęcia stosownej uchwały przez Zgromadzenie KRPUT, które o treści swej uchwały informuje niezwłocznie zainteresowaną uczelnię oraz pozostałe uczelnie KRPUT.
Zadania Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych
§ 6
- Do celów KRPUT należy w szczególności:
- koordynowanie działań i poszukiwanie form efektywnej współpracy stowarzyszonych uczelni technicznych w zakresie prowadzonej przez nie działalności dydaktycznej, naukowo – badawczej, wdrożeniowej i organizacyjnej;
- występowanie w sprawach dotyczących środowiska uczelni technicznych wobec organów władzy państwowej – wykonawczej (zwłaszcza ministerstwa właściwego do spraw nauki i szkolnictwa wyższego) i ustawodawczej;
- wypracowanie i przedstawianie na życzenie lub z własnej inicjatywy rozmaitych opinii, dezyderatów i rezolucji, kierowanych do organów wszystkich szczebli;
- podejmowanie działań prowadzonych do stworzenia efektywnego zintegrowanego systemu edukacji narodowej i działanie na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego, w tym zwłaszcza technicznego;
- zmierzanie do systemu organizacyjnego i finansowego, umożliwiającego swobodną wymianę studentów i pracowników uczelni technicznych pomiędzy poszczególnymi szkołami w Polsce i za granicą;
- umacnianie istniejących i tworzenie nowych form współpracy naukowej pomiędzy zespołami badawczymi w różnych szkołach technicznych w kraju i za granicą;
- prowadzenie dialogu i współpracy z podmiotami reprezentującymi inne składniki systemu edukacji narodowej (w tym zwłaszcza ze wyższymi szkołami zawodowymi ale także ze szkołami średnimi i podstawowymi) w celu zapewnienia całościowej, spójnej i drożnej struktury kształcenia technicznego;
- wykrywanie, definiowanie i wskazywanie najważniejszych celów w zakresie dydaktyki oraz badań naukowych, wynikających z potrzeby kraju i społeczeństwa oraz nawiązujących do misji wyższych uczelni technicznych.
- Dla osiągnięcia celów, o których mowa w § 6 ust. 1 uczelnie KRPUT:
- podejmują działania na rzecz stworzenia społecznego poparcia dla rozwoju nauki i wyższego szkolnictwa technicznego w Polsce i Europie;
- dbają o zapewnienie właściwej reprezentacji polskich uczelni technicznych w gremiach i organizacjach reprezentujących interesy wyższego szkolnictwa technicznego w Polsce i Europie;
- wyrażają (w tym także z własnej inicjatywy) opinie, dezyderaty i rezolucje oraz przedstawia wnioski w sprawach dotyczących wyższego szkolnictwa technicznego;
- podejmują właściwe działania mające na celu podnoszenie jakości kształcenia i efektywności działań uczelni oraz wyznaczania dobrych praktyk w tym zakresie;
- dbają o zapewnienie odpowiednich warunków kształcenia studentów i doktorantów;
- wspierają podmiotowość studentów i doktorantów – w szczególności popierając te działania, które budują elastyczność i różnorodność form kształcenia, wynikające zarówno z aktualnych uwarunkowań jak i z bogactwa tradycji instytucji akademickich;
- podejmują odpowiednie działania sprzyjające działalności organizacji studenckich;
- podejmują inne działania sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi systemu szkolnictwa wyższego, obejmującego zwłaszcza techniczne szkolnictwo wyższe.
§ 7
- KRPUT działając z własnej inicjatywy, występuje do właściwych organów władzy publicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi celów KRPUT. Wspomniane powyżej wnioski i opinie formułuje Prezydium KRPUT.
- W przypadkach, gdy KRPUT występuje do podmiotów i osób trzecich z własnej inicjatywy, w imieniu Konferencji występuje Przewodniczący KRPUT. Prezydium KRPUT na wniosek Przewodniczącego KRPUT może ponadto wyznaczyć spośród swojego składu osobę, która będzie reprezentować KRPUT w zastępstwie Przewodniczącego.
Struktura i władze KRPUT
§ 8
- Organami KRPUT są:
- Zgromadzenie KRPUT;
- Prezydium KRPUT;
- Przewodniczący KRPUT.
- Kadencja organów KRPUT pokrywa się z kadencją rektorów określoną zgodnie z przepisami ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.)
§ 9
- W skład Zgromadzenia KRPUT wchodzą z głosem stanowiącym rektorzy reprezentujący:
- uczelnie członkowskie KRPUT;
- uczelnie stowarzyszone z KRPUT.
- Na zaproszenie Przewodniczącego KRPUT w pracach Zgromadzenia KRPUT mogą uczestniczyć także inne osoby, a w szczególności przedstawiciele takich kolegiów jak: Komisje i Konferencje Prorektorów (ds. Badań Naukowych, Współpracy z Gospodarką, Studenckich i Nauczania) oraz Kwestorów i Kanclerzy. Osoby te w pracach Zgromadzenia KRPUT występują w charakterze obserwatorów i nie mają głosu stanowiącego.
- Na zaproszenie Przewodniczącego KRPUT na spotkania Zgromadzenia KRPUT mogą być zapraszane w charakterze gości honorowych lub obserwatorów (bez prawa głosu stanowiącego) także inne osoby w tym szczególnie przedstawiciele:
- Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej;
- Krajowej Reprezentacji Doktorantów;
- szeroko rozumianego „świata nauki”;
- instytucji i administracji rządowej i samorządowej;
- państwowych i prywatnych osób prawnych.
- Rektor uczelni KRPUT na spotkaniu Zgromadzenia KRPUT może być reprezentowany przez prorektora tej uczelni i to wyłącznie pod warunkiem przedstawienia ważnego pisemnego pełnomocnictwa rektora do uczestniczenia w Zgromadzeniu KRPUT (każdorazowo wskazanym w treści takiego pełnomocnictwa).
- Pełnomocnictwo do udziału w Zgromadzeniu KRPUT z głosem stanowiącym (o którym mowa w punkcie poprzedzającym) nie może obejmować umocowania do głosowania w sprawach wyborczych oraz osobowych.
§ 10
- Do kompetencji Zgromadzenia KRPUT należy:
- nadawanie statusu „uczelni członkowskiej KRPUT” i „uczelni stowarzyszonej z KRPUT”;
- uchwalanie wytycznych dla działań Prezydium KRPUT;
- zatwierdzanie sprawozdania Przewodniczącego KRPUT z działalności Konferencji;
- występowanie z własnymi inicjatywami do Prezydium KRPUT;
- podejmowanie uchwał dotyczących zaciągania zobowiązań finansowych w szczególności uchwał dotyczących finansowania działalności organizacji studenckich;
- podejmowanie innych uchwał na wniosek Prezydium KRPUT lub członków KRPUT.
§ 11
- W celu realizacji istotnych celów KRPUT tworzone są komisje stałe i doraźne.
- Komisjami stałymi KRPUT są:
- Komisja ds. Kształcenia,
- Komisja ds. Nauki,
- Komisja ds. Innowacyjności i Współpracy z Gospodarką,
- Komisja ds. Cyfryzacji,
- Komisja ds. Współpracy Międzynarodowej.
- Komisja ds. Finansów
- Komisje doraźne mogą być tworzone w celu załatwiania określonych spraw i mają okresowy charakter.
§ 12
- Komisje powołuje i odwołuje Prezydium KRPUT, określając ich skład, w tym przewodniczącego, a także wyznaczając jej zadania.
- W skład komisji wchodzą rektorzy uczelni członkowskich. W skład komisji mogą wchodzić także byli rektorzy uczelni członkowskich oraz inni eksperci.
- Przewodniczącym komisji jest rektor lub były rektor uczelni członkowskiej.
- Przewodniczący komisji zwołuje jej posiedzenie nie rzadziej niż raz w roku.
- Rezultaty prac komisji mają charakter wewnętrzny i mogą być przedstawiane wyłącznie organom KRPUT.
- Szczegółowy tryb pracy komisji może określać jej regulamin nadany przez Prezydium KRPUT.
§ 13
- Zgromadzenie KRPUT zwołuje Przewodniczący lub jego zastępca, w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku:
- z własnej inicjatywy;
- na wniosek Prezydium KRPUT.
- Uchwały Zgromadzenia KRPUT w uzasadnionych przypadkach mogą być podejmowane z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, w tym korespondencyjnie, z użyciem poczty elektronicznej (przy czym właściwe do doręczeń adresy uczelnie członkowskie podają do wiadomości Biura KRPUT) oraz przy użyciu telekonferencji i wideokonferencji.
- W okresie między posiedzeniami Zgromadzenia KRPUT działa Prezydium KRPUT.
§ 14
- W skład Prezydium KRPUT wchodzą z mocy postanowień niniejszego Regulaminu:
- Przewodniczący KRPUT;
- Honorowy Przewodniczący KRPUT;
- trzech zastępców Przewodniczącego KRPUT.
- Status Honorowego Przewodniczącego KRPUT przysługuje przez cały okres kolejnej kadencji KRPUT ustępującemu Przewodniczącemu KRPUT w tym również, gdy nie pełni już funkcji rektora.
- Na zaproszenie Przewodniczącego KRPUT w pracach Prezydium KRPUT mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów lub doradców także osoby, o których mowa w § 9 ust. 2.
§ 15
- Prezydium KRPUT w okresie między posiedzeniami Zgromadzenia uczelni wchodzących w skład Konferencji wspiera Przewodniczącego w związku z działaniami podejmowanymi w celu reprezentowania interesów uczelni tworzących KRPUT i podejmuje decyzje w sprawach niezastrzeżonych dla pozostałych organów KRPUT.
- Prezydium KRPUT zwołuje Przewodniczący lub jego zastępca, stosownie do potrzeb.
- Decyzje podejmowane przez Prezydium KRPUT w uzasadnionych przypadkach mogą być podejmowane z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość w tym korespondencyjnie, z użyciem poczty elektronicznej (przy czym właściwe do doręczeń adresy członkowie Prezydium KRPUT podają do wiadomości Biura KRPUT), a także przy użyciu telekonferencji i wideokonferencji.
- Komisje KRPUT, w uzasadnionych przypadkach mogą działać w formie zdalnej, w tym przy użyciu telekonferencji i wideokonferencji.
§ 16
- Przewodniczący KRPUT kieruje działalnością Konferencji, przewodniczy pracom Prezydium KRPUT oraz Zgromadzenia KRPUT, a także reprezentuje Konferencję na zewnątrz.
- Przewodniczący KRPUT z własnej inicjatywy przedkłada Zgromadzeniu KRPUT projekty uchwał.
- Przewodniczący KRPUT może występować do organów KRPUT jak też do poszczególnych uczelni KRPUT w każdej sprawie mając na względzie interes zarówno samej Konferencji jak i interes uczelni tworzących Konferencję.
- Przewodniczący KRPUT zobowiązany jest do składania Zgromadzeniu KRPUT sprawozdań z działalności organów KRPUT oraz komisji problemowych.
§ 17
- Przewodniczącego KRPUT oraz jego trzech zastępców wybiera Zgromadzenie Wyborcze KRPUT, złożone z rektorów elektów uczelni członkowskich wybranych na nową kadencję, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością ważnie oddanych głosów, przy obecności więcej niż połowy uprawnionych do głosowania.
- Wybór Przewodniczącego KRPUT oraz jego zastępców na nową kadencję, z zachowaniem wymagań określonych w § 17 ust. 1, następuje nie wcześniej niż w okresie ostatnich 4 miesięcy bieżącej kadencji a wyboru (ze swego grona) dokonują rektorzy elekci uczelni członkowskich KRPUT.
- Zgromadzenie Wyborcze KRPUT zwołuje dotychczasowy Przewodniczący KRPUT lub – z upoważnienia Prezydium – jego zastępca.
§ 18
- Obsługę KRPUT prowadzoną przez Biuro KRPUT zapewnia ta uczelnia, której rektor w danej kadencji pełni funkcję Przewodniczącego KRPUT. Zasady organizacji i finansowania Biura samodzielnie określa Przewodniczący KRPUT.
- Biuro KRPUT realizuje politykę informacyjną KRPUT, którą określa Przewodniczący KRPUT, zajmuje się także utrzymaniem serwisu internetowego KRPUT, przekazywaniem informacji uczelniom KRPUT, przygotowaniem materiałów dla Przewodniczącego KRPUT i Prezydium KRPUT.
- Biuro KRPUT koordynuje organizację spotkań Zgromadzenia KRPUT.
Podejmowanie decyzji w gronie KRPUT
§ 19
- Przy podejmowaniu decyzji w formie uchwał i postanowień wszelkie organy i komisje KRPUT dążą do uzyskania konsensusu.
- Jeżeli osiągnięcie konsensusu jest niemożliwe a niniejszy Regulamin nie stanowi inaczej uchwały organów kolegialnych Konferencji zapadają większością 2/3 ważnie oddanych głosów przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, w głosowaniach jawnych lub tajnych, stosownie do zarządzenia Przewodniczącego KRPUT (lub przewodniczącego komisji). Zasada powyższa nie dotyczy Zgromadzenia Wyborczego, które swe decyzje podejmuje każdorazowo w sposób określony w § 15 ust. 1.
- Regulamin KRPUT uchwala (i dokonuje jego zmian) Zgromadzenie KRPUT większością 2/3 ważnie oddanych głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Każda osoba uprawniona do głosowania ma jeden głos. W razie równowagi głosów podczas głosowania przeważa głos Przewodniczącego KRPUT (lub odpowiednio – przewodniczącego komisji).
§ 20
- Rektorom uczelni członkowskich przysługuje zarówno czynne jak i bierne prawo wyborcze a także prawo głosu w organach KRPUT i komisjach, o których mowa w niniejszym Regulaminie. W Prezydium KRPUT prawo głosu ma także Honorowy Przewodniczący KRPUT – w tym także, gdy nie pełni już funkcji rektora.
- Rektorom uczelni stowarzyszonych z KRPUT w wyborach Przewodniczącego KRPUT i jego zastępców oraz w wyborach do komisji, o których mowa w niniejszym Regulaminie przysługuje wyłącznie czynne prawo wyborcze.
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 21
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
- Wymagania określone w § 2 ust. 1 i ust. 2 nie dotyczą uczelni KRPUT, które uzyskały status „uczelni członkowskiej KRPUT” lub „uczelni stowarzyszonej z KRPUT” jeszcze przed dniem uchwalenia niniejszego Regulaminu i wymienionych poniżej jako Sygnatariusze Regulaminu.